Utan historia – Ingen framtid!

Ronnie Peterson tog VM-Silver i F1 1978 med denna vackra Lotus-79, men bilden är tagen 2008 i Anderstorp med Stefan "Lill-Lövis" Johansson som förare...

Vi har en fantastisk formelbilstradition här i Sverige, som vi skall vara stolta över! Det är så lätt att säga att det var bättre förr och att det aldrig kommer att bli så igen. Det kanske kan hända, men det gäller att vi vårdar vår historia och samtidigt blickar framåt och hoppas att vi får se nya stjärnor växa upp och nå internationell framgång. För att lyckas med detta krävs det att det finns en bra nationell formelbilsklass där man kan börja sin karriär. Man måste kunna krypa innan man lär sig att gå! 

En formelbil är den ultimata racingbilen. En formelbil är byggd med bara ett syfte i åtanke; den skall köras så fort som möjligt! En formelbil är ett precisionsinstrument som skall följa förarens varje vink. En perfekt inställd formelbil är en njutning att köra då den följer förarens kommandon till 100 %!

På denna sida vill jag lyfta fram några av våra mest kända racingstjärnor samt några mindre kända. Det de har gemensamt är att de alla en gång började med att köra formelbilsracing. Jag vill också presentera de formelbilsklasser som vi har haft i Sverige.
Vi börjar med att ta en tillbakablick på vilka klasser som har funnits att välja på historiskt sett: 

F3 500cc

Direkt efter andra världskriget var man sugna på att börja köra motortävlingar igen. 1947 kördes för första gången en klass som påminner om dagens formelbilar. Bilarna var enkla ”cigarrer” med en motorcykelmotor på 500cc. Klassen fick beteckningen F3 500cc, men kallades i folkmun för ”Halvpannan” eller ”Midget”. Sven ”Bergvägg” Andersson och Bengt Peterson (pappa till Ronnie) var ett par av de tidigaste stjärnorna och dessa båda herrar började så småningom att bygga formelbilar tillsammans under namnet Swebe. Åke ”Halvpannan” Jönsson var en annan stjärna. Man tävlade bl a på Solvalla och Skarpnäck.

Formula Junior

1958 introducerades en mycket mera modern formelbil som kallades Formula Junior. De första åren hade de motorn fram (1100cc), men sedan flyttades motorn bak, och bilen fick ett modernt utseende. Svenska stjärnor var Sven Mattsson, Yngve Rosqvist och Picko Troberg. Den klart bäste föraren i Norden var finländaren Curt Lincoln.

F3

1963 Uppgraderades bilarna och bytte namn till Formula 3. De hade 1000cc motorer som satt bakom föraren. Picko Troberg lyckades bra även i denna klass, men bäst av alla var naturligtvis Ronnie Peterson och Reine Wisell, som båda debuterade 1966. Reglementet uppdaterades efterhand och motorerna växte till 1600cc och sedan 2000cc. Vi fick se förare som t ex Torsten Palm, Conny Andersson, Anders Olofsson, Tommy ”Slim” Borgudd, Thorbjörn Carlsson, Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, Bengt Trägårdh, Leif Lindström, Thomas Danielsson, Niclas Schönström, Michael Johansson, Jan ”Flash” Nilsson, Kenny Bräck, Niclas Jönsson, Rickard Rydell, Fredrik Ekblom, Magnus Wallinder och Thed Björk. F3-klassen lades dock ned efter säsongen 2000. 

Formel Vee

Vi har haft fler formelbilsklasser som har körts parallellt med F3; Formel Vee startade i USA och kom till Europa i början av sextiotalet. På hösten 1965 debuterade klassen i Sverige på Ring Knutstorp. Det var ett gäng holländare som visade upp sig och de lät en handfull svenskar få vara med i racet också. Det blev en omedelbar succé. Klassen växte så det knakade och det var den största formelbilsklass som vi någonsin har haft i Sverige! Framgångsreceptet var att den var extremt billig. Klassen kallades för ”Fattigmans F1”.
Man kunde bygga sin egen bil. Det fanns t ex ett kit med en enkel rörram och kaross som man kunde köpa för 2 000 kr. Sedan behövde man ”bara” ha en VW Bubbla som fick donera resten av delarna som man behövde. Man körde alltså med standard 1300cc VW boxermotorer på ca 70 hästkrafter. Flera svenska team bildades, som byggde riktigt proffsiga bilar, som var med och dominerade i europaeliten. De som lyckades bäst var tillverkarna Hansen och RPB. Stjärnförarna från denna tid var: Curt Johansson, Tommy Brorsson, Keke Rosberg, Hans Edvinsson och Kennerth Persson. (Niki Lauda började också i denna klass.) Bilarna utvecklades snabbt och blev mer och mer likt F3. Klassen bytte namn till Formel Super Vee, där sista generationen körde med Golf-motorer och till sist kallades klassen Formel 4 innan den lades ned i början av nittiotalet.

Formel Ford

Formel Ford startade i England 1967 och kom till Sverige 1968. Den första tävlingen i Sverige kördes i Anderstorp. Klassen växte parallellt med Formel Vee, men bilarna i Formel Ford var mestadels fabriksbyggda och höll en högre genomsnittsstandard än Formel Vee. Nästan alla Världsmästare i Formel 1 från 80- och 1990-talet startade sin karriär i Formel Ford! Det är troligen världens mest betydelsefulla klass för rekrytering av förare till F1 i modern tid! I Sverige hade vi stjärnor som Lennart Sundahl, Kenneth Jönsson, Bo Martinsson, Yngve Sällqvist, Håkan Olausson, Björn Wirdheim, Andreas Boström, Richard Göransson, Robert Dahlgren, Robin Rudholm, Mika Häkkinen, Alx Danielsson, Sebastian Hohenthal och Daniel Roos. Tyvärr lades klassen ned efter säsongen 2007 efter ett bråk om vilka motorer som skulle användas i framtiden…

Formel Opel Lotus

Formel Opel Lotus startades 1988. Det var den första riktiga enhetsklassen där endast förarens skicklighet var avgörande. Mika Häkkinen vann Euroserien det första året och vi hade flera duktiga svenskar som lyckades bra internationellt. T ex Niclas Schönström, Michael Johansson, Kenny Bräck, Magnus Wallinder, Tommy Rustad och Mattias Andersson.

Alla dessa gamla biltyper finns att se ännu idag i den historiska racingserien; RHK. Där är även i dag Formel Vee den största klassen, men alla de andra klasserna finns också representerade + några till som inte ens kördes i Sverige när de var nya!

Formula Renault 2000

2003 introducerades klassen Formula Renault 2000 i Sverige, (det är alltså ”storebror” till den klass som vi har idag.) Jimmy Jacobsson var bäste svensk både 2003 och 2004. Micke Ohlsson vann 2005. Alexander Haegermark var bäst 2006 men sedan dalade intresset snabbt för klassen som tog ett par sabbatsår. 2009 var man tillbaka igen och Lennart Bohlin hade fått ihop ett ”Dream Team” när han värvade Formel Ford-mästaren Daniel Roos och den nyblivne Asienmästaren Felix Rosenqvist. Rosenqvist var ett okänt namn här hemma i Sverige, men det skulle han snart ändra på! Det blev många fina dueller mellan de båda teamkamraterna, som tog sex segrar var under denna säsong, men Rosenqvist avgick med segern både i SM och i NEZ och sedan satte som bekant hans karriär fart på riktigt och i dag kör Felix i IndyCar! Tom Blomqvist slutade trea, men han vann den engelska serien året efter. Med Rosenqvist ur vägen kunde Roos ta titeln 2010. Tyvärr var det för få bilar som anmälde sig till säsongen 2011, varför klassen lades ned…

Formula Renault 1.6

2013 kom så Formula Renault 1.6. En enklare och billigare bil som var och är en perfekt instegsklass i racing för dem som har kört kart och som har stora ambitioner i livet. Det är samma klass som vi kör med ännu idag, fast nu heter klassen Formula Nordic…

Kända svenska formelbilsförare

Nedan följer ett axplock av våra största svenska stjärnor med deras meriter och kommentarer. Vi kan säga som så att samtliga svenska stjärnor har startat sin karriär i en formelbil, utom Mattias Ekström och Johan Kristoffersson…

Just nu har vi skrivit om 41 st svenska stjärnor, men det kan dyka upp fler. Det är lååångt att scrolla ända till botten. Vi hoppas att ni får trevlig och intressant läsning :-).

Joakim "Jo" Bonnier

Vi börjar vår historia om våra svenska stjärnförare med Joakim ”Jo” Bonnier som var Sveriges första professionella racerförare. Han körde Formel 1 i 13 år, längre tid än någon annan svensk! Han körde näst flest lopp av alla svenskar hittills, 108 st och han vann en gång, Nederländernas GP 1959 på Zandvoort. Till skillnad från de flesta förarna i dag började dock inte Bonnier med att köra formelbil. Han började köra sportvagnar 1953, oftast av märket Alfa Romeo. Han debuterade i Formel 1 av en slump, då det fattades en förare vid ett tillfälle och Bonnier råkade vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Som sportvagnsförare var han som bäst och han vann över 100 tävlingar som t ex Targa Florio, Sebring och Le Mans. Han jobbade aktivt för att höja säkerheten inom motorsporten, men ironiskt nog dog han i en krasch på Le Mans 1972… Bonnier banade vägen för Ronnie Peterson och Reine Wisell.

Ronnie Peterson

Ronnie Peterson är utan tvekan den bästa svenska föraren genom alla tider. Hade han bara haft lite bättre flyt med vilka bilar han tävlade med så hade han säkerligen blivit världsmästare i Formel 1. Nu ville ödet annorlunda… På sextiotalet började man tävla med gokart i Sverige och Ronnie var med i denna utveckling. Dock skall ni veta att man inte fick utöva motorsport innan man hade fyllt 18 år på den tiden! Ronnie debuterade alltså i gokart när han var 18 år, 1962. Han utvecklades snabbt, men han hann bara vinna SM en gång innan över gick till att köra bil. Han grundlade sin speciella körstil redan på gokartbanan. Han körde oftast på sladd, med knivskarp precision och maximal kontroll! 

Ronnies pappa byggde den F3:a som Ronnie debuterade med på Dalsland Ring 1966. Hans tuffaste motståndare i F3 var Reine Wisell och det tog ett tag innan Peterson kunde rå på Wisell. Peterson vann SM både 1968 och 1969. Det mest minnesvärda F3-racet någonsin var i Monaco 1969. Monaco på den tiden är vad Macau är idag, dvs platsen där världens bästa F3-förare möttes. Loppet 1969 har gått till historien, och racingentusiaster världen över pratar om det ännu idag… Loppet dominerades totalt av två svenskar, Peterson & Wisell. De turades om vara i ledningen och de ledde stort över resten av fältet. Ledningen var så stor att trots att Wisell snurrade i slutet, kunde han komma igång och ändå köra i mål som tvåa bakom Ronnie Peterson! 

Detta ledde naturligtvis till ett F1-kontrakt. Först med March. Ronnie lyckades dock inte ta någon poäng under sitt första år, men under det andra året (1971) kom han tvåa i VM i en March bakom omöjlige Jackie Stewart. Ronnie fick sedan en misslyckad bil 1972 och värvades i stället till Lotus 1973. Det året tog han sina första segrar i F1, men efter en hård inbördes fight med teamkamraten, Emerson Fittipaldi, slutade han trea i VM. Ronnie körde sedan samma bilmodell från Lotus både 1974, 75 och 76, innan han tröttnade och gick tillbaka till March, där han vann en tävling 1976! Det låter helt otroligt idag att man kunde köra med samma bilmodell i fyra år! 1977 körde Ronnie den märkliga sexhjuliga bilen från Tyrrell, men den passade inte Ronnies körstil. 

1978 hade Lotus äntligen kommit med en ny bil, och denna gången var det den bästa i världen! Ronnie var tillbaka, men tyvärr var han bara andreförare bakom Mario Andretti. Ronnie var mycket lojal, och han kunde ligga varv efter varv alldeles bakom Andretti, bara för att visa honom att han kunde köra om honom när som helst. Två segrar blev det under året när Andretti bröt. Tyvärr blev det en förfärlig startkrasch på Monza där Ronnie blev både bränd och fick komplicerade benbrott. Han var vid medvetande när han flögs till sjukhuset, men han dog av komplikationer efter operationen. En hel värld sörjde Ronnie, som var en av de snabbaste och mest spektakulära förarna under hela sjuttiotalet! Ronnie körde 123 F1 lopp och vann tio segrar och fick två VM-silver. Om ni inte har sett filmen Superswede så har ni missat något, där får ni en glimt om hans storhet.

Reine Wisell

Reine Wisell körde lite ”hundkoja” på bana och is innan han började köra F3 1966. Reine tog sin första seger vid SM-finalen på Dalsland Ring 1966 före Picko Troberg. Troberg blev så arg på sig själv att han sålde sin bil till Reine, som sedan vann SM 1967 i den bilen. Reine tävlade allt mer flitigt på kontinenten och han rankades som Europas bästa F3-förare både 1968 och 1969. När Jochen Rindt omkom på Monza 1970 i F1 blev det en förarplats ledig hos Lotus. Reine fick chansen och han lyckades köra i mål på tredjeplats redan i sin första F1-tävling!

Tyvärr blev det dock inte några fler pallplatser… Reine körde för Lotus 1971, med då hade de en experimentbil som inte höll måttet. Reine blev försteförare hos BRM 1972, men bilen var för dålig för att kunna vara med och slåss i toppen. Sedan blev det bara några sporadiska inhopp under 1973 och 1974 innan F1-karriären var över… 23 F1-lopp körde Reine som fortsatte att köra i andra serier. Den mest populära klassen i Sverige på sjuttiotalet var Super Star Camaro Cup, föregångaren till dagens V8 Thunder Cars. Där körde Reine i några år. Han körde även en hel del sportvagnstävlingar runt om i världen och senare i livet historisk racing. I dag bor Reine i Thailand, men han brukar alltid dyka upp på någon racertävling i Sverige varje sommar.

Picko Troberg

Picko Troberg – Sveriges snabbaste mustasch! Mustaschen blev Pickos signum under alla år. Picko var före sin tid. Han var en superentreprenör som bara såg möjligheter och aldrig några hinder. Han var lika snabb och effektiv som affärsman som på racerbanan och han kraschade lika illa i båda branscherna också då och då… Picko var tidigt ute med konceptet sponsorer. Han var också en föregångare när det gällde att bjuda gäster till tävlingarna och arrangera fester. Han startade bilmässor och han förekom mycket i media. 

Han kunde köra racerbil också. Han var kanske mest känd för sina år i ”hundkoja”, men han var även en strålande formelbilsförare. Han började med Formula Junior, där han tog SM-silver 1963. Han gick sedan över till F3 och hans bästa år i karriären var 1965. Först vann han Is-SM i två olika klasser med två olika ”Hundkojor”, sedan vann han både F3 och med en hundkoja på bana. Alltså fyra SM-guld under samma år! Han avrundade säsongen med att vinna världsfinalen i F3 på Monzabanan! 

Picko hade planer på att avancera till F1, men när gode vännen Jim Clark avled efter en krasch på Hockenheim 1968 slutade Picko att köra formelbil… Han satsade på standardbil i stället och körde bl a Super Star, Volvo Turbo Cup och Grupp A samt historisk racing. Picko tog nio SM-guld i racing. Han var minst lika bra som teamchef. Picko Troberg Racing plockade fram den ena stjärnan efter den andra. De två bästa talangerna som Picko har matchat fram är Rickard Rydell och Mattias Ekström. Tyvärr avled Picko våren 2017 efter flera attacker av cancer.

Gunnar Nilsson

Gunnar Nilsson är kanske den största racingtalangen i Sveriges historia, men tyvärr hann han inte visa sin storhet innan sin död. Han debuterade på Dalsland Ring hösten 1971 då han tog sin licens i Formel Vee. Han körde i Formel Vee 1972 och gick sedan upp till Formel Super Vee 1973 + att han kom fyra i en F2-tävling på Norisring i Tyskland! Gunnar gick över till F3 1974 och 1975 var han den förste svensken någonsin att vinna det engelska mästerskapet i F3! 1976 debuterade han i Formel 1 och han lyckades ta två tredjeplatser redan under sin debutsäsong. 1977 vann han sin första och enda F1-tävling i Belgiens GP på Zolder. 1978 började hälsan att svikta och man konstaterade att han hade fått testikelcancer. På den tiden kunde man inte behandla det, varför han dog på hösten samma år. Tänk om Gunnar hade fått chansen att köra några år till. Med den branta utvecklingskurvan han hade kunde han ha blivit hur stor som helst, men det fick vi aldrig veta… Hans mamma startade Gunnar Nilssons Cancerstiftelse som har bidragit starkt till forskningen om cancer.

Torsten Palm

Torsten Palm debuterade i F3 1969 när F3 var som allra hetast i Sverige! Det var tuffast möjliga motstånd men Palm växte snabbt in i klassen. Han vann SM både 1970 och 1971. Han tog silver 1972 och kom på femte plats 1973, men då hade han även börjat köra i F2-EM. Han fortsatte i F2 även 1974 och 1975 tog han så klivet upp till Formel 1! Debuten skedde i Monaco av alla ställen. Palm trodde inte att det skulle vara så svårt, han hade ju kört där flera gånger i F3, men han erkände efteråt att det var rätt stor skillnad… Han lyckades tyvärr inte kvala in, men vid hemmatävlingen i Anderstorp gick det bättre, där slutade han på 10:e plats! Det blev inga fler F1-lopp och bara några sporadiska tävlingar på hemmaplan innan han lade hjälmen på hyllan. Den kände kartläsaren Gunnar Palm är bror till Torsten och sonen Jacob körde i Formula Nordic säsongen 2017.

Vad gör du idag?

I dag är jag pensionär och jag följer med i allt som händer kring racingen i Sverige. Jag har flyttat tillbaka till min uppväxtort Kristinehamn. Jag har fyra barn och två barnbarn. Efter Jacobs körning i Formula Nordic har vi nu sålt bilen och jag kommer att finnas med och stötta teamet under säsongen 2019.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Oerhört mycket! Jag har kört racing i 55 länder i alla möjliga klasser. Jag fick ett bra jobb tack vare min sponsor Polarvagnen, när jag lade hjälmen på hyllan. Racingen gav mig många kontakter inom affärsvärlden.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Formelbil är den bästa skolan för att bli en bra racerförare, även om du senare väljer att sätta dig i en "plåtholk". Du blir aldrig lika snabb om du hoppar över formelbilen som ung och går direkt till standardbilsracing. Det är viktigt att unga förare kliver upp från karting till formelbilsracing, så att de inte blir kvar i kartingen för länge. Skall man nå långt i sin racingkarriär är det viktigt att köra formelbil och möta bra motstånd. Vi behöver en stark formelbilsklass i Sverige om vi skall få fram nya stjärnor.  

Conny Andersson

Conny Andersson debuterade i F3 1969, precis som Torsten Palm. I den tuffa konkurrensen tog det ett par år innan segrarna kom, men sedan blev han svensk mästare både 1973 och 1974. Han fortsatte med F3 till och med 1976 då han äntligen fick chansen att köra F1. Debuten skedde i Nederländernas GP i en Surtees, men tyvärr tvingades han bryta med punktering. Conny försökte sedan kvala in till fyra F1-tävlingar under säsongen 1977, bl a i Anderstorp, men lyckades aldrig kvala in. Efter denna misslyckade säsong lade Conny hjälmen på hyllan.

Bertil Roos

Bertil Roos debuterade i Formel Vee 1967. Han varvade Formel Vee, Super Vee och F3 med stor framgång till och med 1972. 1973 klev han upp och körde F2. 1974 körde han F1 i Anderstorp i en Shadow, men tyvärr fick han problem med växellådan och tvingade bryta redan på andra varvet… Han flyttade sedan till USA där han drev en racingskola i många år, men han lever tyvärr inte längre…

Anders Olofsson

Anders Olofsson debuterade i Formel Ford 1974 och sedan gick han över till F3 1975. Anders kom tvåa i F3-EM både 1977 och 1978. (Han vann SM tre gånger.) Det var meningen att han skulle få hoppa in i F1 och köra Frankrikes GP för Brabham, men han tackade nej på grund av att han skulle gifta sig den helgen! Efter det kom det inga fler chanser i F1… Han gick i stället vidare och körde framgångsrikt i Grupp A i EM + Sportvagn i Japan, där han vann tre mästartitlar. Han tog klassegrar både på SPA och Le Mans 24-timmars. Anders jobbade även som stallchef i racing tills han plötsligt dog av en hjärtinfarkt 2008, endast 55 år gammal!

"Slim" Borgudd

Tommy ”Slim” Borgudd är kanske lika känd för sin tid som trummis åt ABBA som han är som racerförare… ”Slim” debuterade i Formel Ford 1971 och växlade sedan över till F3. Han körde även en del olika standardbilar under hela sjuttiotalet. 1979 blev han svensk mästare i F3 och trea i EM. 1980 kom han trea i Monaco. 1981 fick han chansen att köra F1 för ATS. Bästa placering blev en sjätteplats i Englands GP som gav honom en poäng i F1-VM. 1982 körde han för Tyrrell, men efter tre misslyckade race var F1-sagan slut… ”Slim” fortsatte att köra lite vad som helst och han lyckades t ex vinna ett heat i Macau 1984. Han växlade sedan över till att köra Truckracing och vann två EM-titlar. 1993 körde han en Mazda i BTCC, men resultaten uteblev. Han tog i stället med sig bilen hem till Sverige och vann det Nordiska mästerskapet 1994. Sedan vände han tillbaka till Truckracingen igen… 2002 var ”Slim” gästförare i Volvo S60 Challenge i Karlskoga och 2007 körde han finalen på Mantorp i Radical.

Eje Elgh

Eje Elgh är Karlskogas främsta förare i modern tid. Han började med gokart på sextiotalet. Han gick över till Formel Vee 1974 och F3 1976. 1977 körde han F3 i England och kom tvåa i mästerskapet. 1979 gick han över till F2. 1981 var hans bästa säsong när han slutade trea i F2-EM. Han fick chansen att provköra F1, men han var tyvärr skadad vid detta tillfälle och kunde inte göra sig själv rättvisa. Han gav upp F1-drömmen och började köra sportvagnar i stället, både i Europa med Le Mans som huvudrace och i Japan (där han också körde formelbil). För den yngre publiken är Eje kanske mera känd som F1-kommentator och han var dessutom med och hjälpte fram Marcus Ericsson till F1.

Stefan "Lill-Lövis" Johansson

"Lill-Lövis" började med Formel Ford 1975 och redan 1976 gick han upp till F3. 1977 kom han trea i SM, 1978 kom han tvåa i World Cup och 1980 vann han Engelska mästerskapen i F3. Han debuterade visserligen i F1 redan 1980, men körde egentligen F2 i ett par säsonger innan han etablerade sig ordentligt i F1. 1981 vann han F2 tävlingen på Mantorp. 1984 kom han tvåa i Macau F3 och tvåa i Japanska F2. 1983 blev det några strörace i F1 för Spirit Racing. 1984 inledde han för Tyrrell, men avslutade säsongen för Toleman. 1985 inledde han för Tyrrell igen, men redan efter en tävling fick han ett drömkontrakt med Ferrari!

Redan i sin andra tävling ledde han racet och var på väg att ta sin första seger i F1, men tyvärr tog bränslet slut på sista varvet... Stefan fortsatte i F1 ända till säsongen 1991 i teamen McLaren, Ligier och Onyx. Han tog fyra andraplatser som bästa resultat. Stefan flyttade till USA och körde Cart-serien 1992-1996 för Bettenhausen. Där tog han fyra tredjeplatser som bästa resultat. 1997 vann han Le Mans. Stefan har gjort några inhopp i Swedish GT. Senaste gången han tävlade i Sverige var 2011. 

Stefan fick faktiskt vinna i F1 till sist! Det skedde i Anderstorp 2008 när han körde historisk F1.

Stanley Dickens

Stanley debuterade i Formel Ford 1973. 1978 gick han över till F3. Från 1979 varvade han F3 med Sports 2000. 1982 körde han F2 och var på vippen att få chansen i F1, men tyvärr blev det aldrig så... Han växlade i stället över till Sportvagnar där han vann två titlar i Japan, men den största meriten är utan tvekan Le Mans-segern 1989 i en Mercedes. 

Vad gör du idag?

Jag håller ett öga på motorsporten men är tämligen perifer. Efter min aktiva period som förare har jag drivit egna team och även arbetat för andra organisationer som ”team manager”. I övrigt har jag en del uppdrag inom marknadsföring vilket har varit Leifs (Lindström) och min sidosyssla sedan tidernas begynnelse. Under stundom och framförallt på senare år har det möjligen varit huvudsyssla till och med, i alla fall för mig. Den konstnärliga världen (text och bild) har alltid legat mig varmt om hjärtat och i reklamens universum kan man få viss kreativ stimulans. Det är inte samma sak som konst och litteratur men med lite tur så kan man snudda lite vid originalet.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Oerhört mycket. Den har format mitt liv och varit ledstjärnan under många, många år. Jag har väl genomfört ett tiotal comebacker vilket måste vara ett bevis på en outtröttlig vilja att hänga kvar i sporten. Just nu hittar jag ingen lämplig roll och då får den ligga och puttra på svag värme ett tag. Men det skulle inte förvåna mig om den snart flammar upp igen.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Var och en får välja sin väg och jag kan bara tala av egen erfarenhet. Man måste veta vart man vill för att veta vilken väg man ska ta. För egen del är jag helt övertygad om att den lilla talang jag möjligen hade utvecklades ganska snabbt och effektivt genom mina år i formelbilar. Det var en enorm styrka att ha den grundläggande känslan och precisionen i körningen när jag fick möjlighet att kliva in i de snabba sportvagnarna. Den erfarenheten byggdes i Formel Ford och förädlades sedan i F3 och i viss mån i F2, även om framgångarna uteblev i dessa klasser. Även under mina mest framgångsrika år såg jag till att kontinuerligt träna i formelbilar för att behålla den speciella känslan. Den var helt avgörande för mig. Jag hoppas att dessa ord kan locka en eller annan att satsa rätt.

Leif Lindström

Leif Lindström debuterade 1972 i en Abarth 1000 TC, en bil som hängde med till och med säsongen 1976 ut. Leif har under hela sin karriär haft en stark dragning åt italienska bilar. Det var därför ingen skräll att nästa bil blev en Fiat X1/9 och sedan en riktig fabriksbil från Dallara baserad på samma modell. Denna bil körde Leif till och från i många år. Nästa steg blev Sports 2000 tillsammans med kompisen Stanley Dickens. Det var ett bra mästerskap med många bra förare, vilket gav Leif en god utbildning. 1984 tog han som 33-åring beslutet att köra F3 och mot alla odds gick han och vann SM! 1985 kom han trea i SM och sedan blev det Sportvagnar för hela slanten i många år med nya titlar. 2007 startade Leif upp Ginetta G20 Cup som har utvecklats till Ginetta GT5 Challenge med G40-modellen idag.

Vad gör du idag?

I stort sett enbart racing. Promotor för Ginetta sedan 2007, Swedish GT 2010-2014 samt fr.o.m. 2019 GT4 Scandinavia. Lite skriverier, bl.a. min egen bok och nu pågår jobbet med Mantorp Park 50 år.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Det mesta då den sysselsatt mig hela mitt vuxna liv (över 40 år). På det personliga planet har sporten bidragit till att hitta mig själv, få nödvändigt självförtroende - och att vara lyhörd och ödmjuk inför andra.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Formel är den optimala racerbilen. Lätt med en respons som inte finns i någon annan biltyp. Känslig och exakt för inställningar så att du kan bli ett med bilen. Man kan nästan säga att en formelbil är en förlängning av dig själv - en slags motoriserad tajt kostym.

Lennart Bohlin

Lennart började med gokart på sextiotalet. På sjuttiotalet provade han både Formel Vee, Formel Ford och F3, men gick sedan över till Superkart och där kom hans största framgångar. Han blev världsmästare 1984 och tog även fyra VM-silver samt ett antal titlar i Nordiska och Svenska mästerskapen. 1988 körde han Grupp A och vann SM och så sent som 2012 vann han Swedish GT! Lennart har även drivit racingteam och det var han som matchade fram Felix Rosenqvist i Formula Renault. Lennart drev köraktiviteter på Gelleråsbanan i 25 år innan han sålde verksamheten till Richard Göransson 2018.

Vad gör du idag?

Jimmy och jag själv arbetar med historiska kundbilar i vår verkstad på Storängens Gård
Och tävlar dessutom fortfarande med min historiska Chevrolette Corvette C3.
Hjälper fortfarande Emil Persson med kontakter för framtida racing planer.
Han har vunnit 3 Legend World Finaler 2015, 2016, 2017 samt V8 mästare 2018 och 2019.


Vad har motorsporten betytt för dig?

Från starten 1962 och framåt har den gett mig möjlighet att träffa förare och folk från hela världen och med framgångarna har inbjudningar kommit från New Zeeland, Australien och Sydafrika där jag vunnit samtliga serier, även USA dit jag inte hade möjlighet att delta.
Det har blivit 1 VM guld, 4 World Cup Guld, 2 EM Guld , 6 NM Guld, 9 SM Guld varav ett i BMW M3 1988. Senast vann jag förarmästerskapet 2012 i en Aston Martin GT4. Dessa resultat ger givetvis en förare många fördelar mot arrangörer och fabrikanter vid förhandlingar med leverantörer, sponsorer
samt inbjudningar till race och inköp av bilar vilket jag har upplevt.


Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

För mig var det ganska självklart att ta steget till Formel bil från 250cc Formel E karting men eftersom jag inte hade ekonomi att fortsätta blev det karting igen där jag hade det mesta gratis.
Många duktiga förare från karting har ganska lätt att komma överens med en Formula Nordic som är modern och lättkörd. Ekonomiskt sett vet jag tyvärr inte idag vad en sits eller bil kostar men borde vara ett bra och rätt alternativ att ta från karting och tror inte heller att det finns en bättre klass för att utvecklas som förare och få ett namn i svensk motorsport.

Michael Johansson

Michael började med Formel 4 1984 och klev upp till F3 1985. Redan 1986 kom han tvåa i SM och sedan vann han SM i F3 både 1987 och 1988. 1989 växlade Michael över till Formula Opel Lotus och vann direkt i sitt första försök! 1990 kom han trea i Formula Opel Lotus Nations Cup och 1991 kom han trea i Europaserien för Formula Opel Lotus. Hans fina resultat uppmärksammades av DTM där ett team anställde honom som testförare. 

Kenny Bräck

Kenny debuterade i Formel Ford 1984. Han kämpade med och mot sina värmländska vänner Jan "Flash" Nilsson och Thomas Johansson i många år då de både var konkurrenter och vänner som hjälpte varandra. 1986 vann Kenny JSM i Formel Ford. 1988 gick han över till F3 och 1991 blev det Formel Opel Lotus. 

Sedan körde Kenny fast i karriärstegen och fick börja om med Renault Clio Cup, som han vann 1992 och då tog karriären ny fart. Kenny åkte till USA och vann Zerex SAAB Pro Series 1993. Han fick testköra en Williams F1. 1994 körde Kenny Formel 3000 och 1995 kom han trea i klassen. Efter en brutal uppgörelse i sista racet 1996, där Kenny blev diskad, kom han tvåa i mästerskapet. 

Kenny fick chansen att köra F1 för Arrows, men han tackade nej för han tyckte att de hade en för dålig bil. Han flyttade i stället till USA igen och började köra Indy Racing League. 1998 vann Kenny hela serien och 1999 vann han Indianapolis 500!!! Efter en andraplats i serien 1999 gick Kenny över till CART, där han blev fyra, trea och tvåa åren 2000, 2001 och 2002. 

2003 var han inblandad i en av de brutalaste krascher man någonsin hade sett! Ingen människa har varken förr eller senare överlevt en så kraftig krasch, med så stora G-krafter. Kenny bröt en massa ben och blev sängliggande länge. Han gjorde en liten comeback i formelbil, men insåg snart att det var dags att lägga av.

Vi fick se Kenny som gästförare i Carrera Cup under finalen på Mantorp 2004. Han har kört några sporadiska race efter det, t ex på Goodwood. Han ställde upp i Midnattssolsrallyt en gång och vann!

Jan "Flash" Nilsson

"Flash" debuterade i Formel Ford 1982. Han kom tvåa i SM 1984. 1985 gick "Flash" över till F3, och han vann SM 1989. Precis som kompisen Kenny gick "Flash" över till Renault Clio Cup, som han vann 1993, efter ha blivit tvåa bakom Kenny 1992. 1996 var "Flash" en av de stora bakgrundsfigurerna till STCC och han vann klassen både 1996 och 1997. Det blev fyra andraplatser i STCC innan han slutade med racing på elitnivå 2012, men gjorde några inhopp till i STCC och även i Legends. "Flash" höll länge rekordet för flest antal starter i STCC, men fick lämna ifrån sig det rekordet till Mattias Andersson 2018.

Vad gör du idag?

Racingpensionär, föreläser, kör event och expertkommentator i TV, fastigheter, reser i världen.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Allt, sedan tolvårs ålder till femtio har jag tillbringat helgerna och vardagarna på racerbanor. Det har varit min hobby och arbete. Twentyfourseven i trettio år. Om jag har känt mig vilsen i livet så har jag alltid känt mig hemma och trygg i racerbilen.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

För mig är Formelbil den ultimata racingklassen, friliggande hjul som gör att man måste hålla en cm tillgodo, ren racing och precis racing. Formelbil är vackert, stilrent och perfekt. För mig var Formelbil det enda alternativet.

När jag var ung och körde kart så var mitt mål och dröm i livet att köra F3, svensk F3 var då bland den största och starkaste i världen. Ville man bli F1-förare så var det via Formel Ford sedan F3, efter det kanske Engelska mästerskapet eller F2. I Formelbil lär man sig utvecklas, känna ändringar på bilen och köra med precision. Där utvecklas man till racerförare, blir man bra i Formelbil, är man bra i allt.

Thomas Johansson

Thomas debuterade i Formel Ford 1984. Han gick över till F3 1989. 1991 tog Thomas SM-brons i F3. 1992 var Thomas tillbaka i Formel Ford där han vann Nordiska Mästerskapen. 1993 vann Thomas Swedish Masters i Formel Ford. 1996 hängde Thomas på "Flash" och började köra i STCC, där han kom på andra plats. Efter en tredjeplats 1997 började det gå tyngre i STCC. Thomas valde då en helt annan väg då han började köra Superkart i stället och han vann SM 2008. 

I dag är Thomas en av de mest drivande personerna bakom Porsche Carrera Cup Scandinavia och han var med och startade upp och byggde upp Formula Renault 1.6, som idag är Formula Nordic. Han har inte lagt hjälmen helt på hyllan, utan plockar fram sin gamla Formel Ford och kör historisk racing när tillfälle ges!

Rickard Rydell

Rickard är kanske den bästa standardvagnsföraren någonsin från Sverige, men han började en gång i tiden med att köra formelbil med stor framgång! Rickard gick direkt från kart till F3, vilket var ett stort steg, men han anpassade sig snabbt och han kom tvåa i SM i F3 både 1987 och 1988. 1989 kom han trea i Macau och sedan tävlade han utomlands i många år. 1992 kom han trea i Japanska F3-mästerskapet, men framförallt så vann han, som första svensk någonsin, F3-loppet i Macau. Det var nära ett F1-kontrakt med Jordan, men Rickard hade tyvärr inte tillräckligt med pengar för att komma med i F1... Han fortsatte därför med F3 och kom tvåa i Japan 1993.

Då hörde Volvo av sig för de gjorde en storsatsning på BTCC och de kontrakterade Rickard att köra en Volvo 850 kombi! Bilen gjorde dock mer succé i pressen än på banan... Men till 1995 kom Volvo/TWR med en vanlig 850 och nu gick det undan! 3:e plats i BTCC. 1996 satte Rickard flest pole av alla, men han hade problem med starterna och tappade oftast några placeringar i starten. Det blev en ny tredjeplats i mästerskapet. 1997 blev ett mellanår när Volvo/TWR utvecklade en S40 för BTCC. Så äntligen vann Rickard BTCC 1998! Han åkte sedan till Australien och vann Bathurst 1000. 1999 kom Rickard trea i BTCC. Volvo lade sedan ned sin satsning i BTCC och koncentrerade sig på STCC istället. Rickard fortsatte med att köra för Ford och det blev en ny tredjeplats år 2000.

Det blev lite sporadiska styrningar i sportvagn och standardbil med klasseger i Le Mans 2007 som en fin merit. 2007 kördes för första gången WTCC i Anderstorp och på en upptorkande bana tog Rickard sin första seger i mästerskapet, trots stora protester från hans teamkompisar! 2011 kom Rickard hem till STCC och vann mästerskapet på första försöket! Han var på vippen att försvara sitt guld, men fick nöja sig med silver 2012. 

Vad gör du idag?

Numera Expertkommentator Viasat Motor.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Motorsporten har varit en stor del av mitt liv ända sedan jag började med karting. Jag är tacksam över att ha tävlat under 20 säsonger, mellan 1990-2009, som fabriksförare och därmed haft möjligheten att försörja mig på racingen.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Formelbil är bästa skolan för att lära sig grunderna i hur en racerbil fungerar och Formula Nordic är ett bra första steg till att bli racerförare.

Magnus Wallinder

Magnus debuterade i F3 1987, men växlade sedan över till Formula Opel Lotus där han kom trea 1990. 1991 och 1992 vann han Formula Opel Lotus och han växlade tillbaka till F3. 1993 vann han SM och NM i F3. 1994 vann han NM igen i F3. 1995 hoppade han över till Porschecupen där han kom trea.

Sedan följde några år i olika sportvagnsserier ute i Europa, men han kom hem och blev tvåa i GTR-SM ihop med Henrik Roos 2002. Magnus rundade av sin karriär med att bli femma i Porsche Carrera Cup 2005.



Mattias Andersson

Mattias var en mycket lovande junior i karting där han som bäst kom tvåa i VM. 1991 började han köra Formel Opel Lotus och han slutade tvåa i mästerskapet 1992. Mattias växlade direkt över till F3 där han kom trea i SM 1993 och tvåa i NM. 1994 provade han Clio Cup, men redan 1995 var Mattias tillbaka i formelbil igen då han körde Barber Dodge Pro Series i USA och slutade sexa i mästerskapet. 1996-1999 fortsatte Mattias att köra i USA i Indy Lights och Toyota Atlantic, men konkurrensen var stentuff och till slut tvingades Mattias flytta hem till Sverige igen. 

1999 körde Mattias Euroserien i Renault Sport Clio Trophy och år 2000 kom han tvåa i Europacupen! 2001 debuterade Mattias i STCC och har sedan dess kört flest lopp av alla i den klassen! Sex segrar har det blivit genom åren och bästa totalplacering (hittills) är fjärdeplatsen år 2010. 

Vad gör du idag?

Kör STCC i mitt egna team samt supportar min son Viktor i Formelbil.
Driver Go-karthall i Linköping sedan 22 år.


Vad har motorsporten betytt för dig?

Den har varit en stor del av mitt liv sedan jag köpte min första Go-kart 6 september 1982.
Jag har tävlat i alla år utan uppehåll och hunnit med snart 600 tävlingar och vunnit drygt 100 av dem!


Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Formelbil är den perfekta racerbilen och kan man köra bra där så är steget till andra typer av bilar inte svårt att ta därefter. Är man en ung förare i Norden som drömmer om en karriär inom motorsporten så är Formula Nordic helt rätt att börja med!

Fredrik Ekblom

Fredrik började med F3 1989 och han kom trea i SM första året. 1990 kom han på andra plats. 1991 körde Fredrik Formula 3000 i England och kom tvåa i mästerskapet. Fredrik flyttade sedan till USA där han körde lite allt möjligt i flera år utan att få det där riktiga flytet. 

Picko Troberg ringde upp honom och frågade om han inte kunde komma hem och köra STCC istället? Fredrik insåg att det var ett bra val och han kom hem och gjorde succé direkt med att vinna STCC 1998. Fredrik har fortsatt att vara en profil inom STCC, med några inhopp ute i Europa då och då. Han vann STCC både 2003 och 2007 och när utbrytarserien TTA körde sitt mästerskap 2012, ja då var det Fredrik som vann det! Det har blivit ett antal andra och tredjeplatser också och idag är han den föraren som har kört näst flest race i STCC någonsin.

Vad gör du idag? 

Jag hjälper min syster och svåger som driver ett stort åkeri här i Örebro som verkstadschef tillsvidare.

Vad har motorsporten betytt för dig? 

Otroligt mycket! Det har varit mitt liv från att jag började tävla som 12-åring tills egentligen förra året. Jag har dragit på mig hjälmen varje sommar i över 35 år och tävlat i motorsport.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic? 

Om man har ambitioner att nå Formel 1 så är Formelbilskörning ett måste efter gokartkarriären, man kan alltid senare växla om till ”standardbilsracing" och ha en fantastisk racing karriär där, se bara på Rydell, Göransson, Dahlgren, "Flash" osv.

Tommy Rustad

Norrmannen Tommy Rustad började med Formula Opel Lotus 1992 och 1993 vann han det Skandinaviska mästerskapet. Han fortsatte i formel några år till och växlade sedan över till Europacupen i Renault Spider där han kom tvåa 1996 och etta 1997 (samtidigt som han även körde formelbil ute i Europa).

1998 körde Tommy BTCC där han vann privatförarcupen och 1999 kom han till Sverige och STCC och blev trea direkt. Han ledde mästerskapet fram till finalen på Mantorp, men det blev en omtalad krasch som tog ut halva startfältet och mästerskapet rann honom ur händerna... Han fick dock revansch redan året efter då han vann STCC. 2001 körde han European Superproduction Championship där han kom trea. Sedan var han tillbaka i STCC igen och han vann mästerskapet 2009 i en Volvo. Efter TTA-säsongen 2012 växlade Tommy över till Rallycross, där han började en gång i sin ungdom...

Vad gör du idag?

Jag lade hjälmen på hyllan nu efter säsongen 2018. Jag driver ett åkeri och jag är ambassadör för Continental däck i Norge. Jag har dotter som fyller 14 år som kör gokart.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Motorsporten har gett mig mycket glädje i 35 år. Det har varit mitt liv. Jag har älskat motorsport hela mitt liv och att kunna utöva det på heltid under så många år har varit fantastiskt. Hela konceptet med hur man jobbar i ett team har passat mig mycket bra. 

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Formelbil är det absolut bästa alternativet när du är klar med kart. Allt sker så snabbt och precist i en formelbil och det har du som förare stor nytta av att kunna oavsett vad du väljer att köra senare i livet. Även om man inte kan nå till F1 så kommer man att ha nytta av sina kunskaper och det gäller att hitta en väg som passar dig och din ekonomi. Sverige är det bästa landet i Norden att köra i, för det finns en bra bredd och allt är bra organiserat. Om man lyckas vinna i Sverige så kan man räkna med att man hänger med bra ute i Europa också! 

Johan Stureson

Man kanske inte tänker på att Johan Stureson faktiskt har en gedigen formelbilskarriär bakom sig, för de flesta tävlingar körde han i Tyskland. Johan debuterade i Formula BMW 1992 och 1994 kom han tvåa i mästerskapet. Sedan gick han upp till F3. Han vann B-klassen både 1995 och 1996 och sedan körde han i det stora F3-mästerskapet 1997 och 1998 med en 11:e plats totalt som bästa placering. Han körde mot förare som t ex: Jarno Trulli, Ralf Schumacher och Nick Heidfield.

Efter ett par säsonger med truckracing blev det i stället GT-racing och vi såg Johan allt oftare här hemma i Sverige. Han vann GT-SM 2002 i en Porsche.

2003 körde han STCC i en Seat för Podium. 2004 körde han en Peugeot för det egna familjeteamet IPS och 2005 tog han brons i STCC. Det blev ytterligare sju säsonger i STCC innan Johan började dra ned på tävlandet, men han gör lite inhopp här och där ibland. I dag satsar han på sina tvillingsöner som kör gokart. (Johan är förresten son till Per Stureson som vann DTM 1985.)

Vad gör du idag?

Jag driver ett måleriföretag och vid sidan om hjälper jag mina söner Albin och Fabian med karting.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Mycket, när man körde internationellt fick man se hela Europa.
Därefter när man körde på hemma plan träffade man mycket folk som man känner väl.
Eftersom vi nästan alltid drivit team så har ju klart teammedlemmarna blivit nära vänner.


Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Att köra en formel bil snabbt är svårt och du måste vara väldigt precis i körningen, när du väl lärt dig den tekniken tror jag man kan köra de flesta andra bilar riktigt bra.
Unga förare ska inte vara oroliga att ta steget till Formel bil, det är en häftig känsla och bästa körskolan
.

Fredrik Larsson

Fredrik har haft en minst sagt brokig karriär... Han började med Formel Ford 1993, men fick någon mystisk sjukdom och missade större delen av säsongen. Han kom tillbaka 1994 och vann SM! Fredrik flyttade sedan till USA där han körde Barber Dodge Pro Seriers 1995 och 1996 vann han mästerskapet! 1997 klev han upp till Indy Light och lyckades komma på pallen redan i sin första tävling, men sedan gick det tyngre och pengarna tog slut...

Sedan följde många år av alla möjliga sporadiska småkörningar, men säsongen 2009 blev det äntligen full satsning på Porsche Carrera Cup och han kom trea i mästerskapet. Det blev andraplats i mästerskapet 2010 och Fredrik dubblade även med Swedish GT. 2012 körde han TTA och kom fyra. 2013 körde han STCC och 2014 kom han tvåa i STCC. Efter en tredjeplats 2015 gick Fredrik tillbaka till Porsche och Swedish GT och han lyckades vinna båda mästerskapen 2016! 2017 lyckades han försvara vinsten i Swedish GT, men säsongen 2018 blev det bara två inhopp under säsongen.

Vad gör du idag?

Jag driver egen firma där jag effektiviserar hyvlerier genom bättre teknik & flöde mm. Driver även en liten fastighetsfirma ihop med mina 2 bröder med inriktning uthyrning industrifastigheter/kontor. Vi driver också en gasolpåfyllningsstation. Det blir också lite coaching av GT-racingförare.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Jag har blivit uppfostrad på gokart/racerbanor sedan barnsben som gett mig kompisar och en uppfostran med respekt mellan oss förare. Min största drivkraft är att hela tiden pusha gränserna och att förbättra bilen. Något liknande försörjer jag mig på idag genom förbättring av hyvlerier mm. Hade jag inte varit tvungen att söka sponsorer så hade jag inte fått det kontaktnätet och den skolan som jag inte kunde fått på annat sätt.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

För mig var formelbilsåren väldigt viktiga, det är enklare att lära sig att förstå en lättare bil. Samtidigt tror jag att det är mer fair racing eftersom hjulen är fria. Det är en bra skola för att börja lära sig vad som händer när man gör ändringar och framförallt så ser man hjulen och kan direkt se vilket hjul som låser upp i inbromsningar, detta är inte lika enkelt att varken se eller känna i en karossbil.

Björn Wirdheim

Björn började med Formel Ford 1996 och han kom trea i JSM. 1997 vann han JSM. 1998-99 körde Björn i Formula Palmer Audi i England. År 2000 körde han F3 i Tyskland och 2001 kom han trea i EM och i Macau. 2002 klev Björn upp till Formula 3000 där han kom fyra redan första säsongen och 2003 vann han serien med rekordmånga segrar! 

Detta gav eko i racingvärlden och han fick jobb som testförare i F1 för Jaguar. Tyvärr blev det aldrig något F1-race för Björn som i stället flyttade till USA där han körde en säsong i Indycar innan han flyttade till Japan där han körde både formelbil och sportvagn. Två andraplatser i Japanska mästerskapen blev det som bäst. 

2015 vann han European Le Mans Series i LMP2. 2016 körde Björn hela säsongen i STCC och var på vippen att ta bronset, men han fick nöja sig med fjärdeplatsen. 2018 fick Björn chansen att köra Ronnie Petersons berömda March från 1971 med "tebrickan" i Monacos historiska GP och han vann! Vi hör ibland hans röst som kommentator i F1.

Vad gör du idag?

Jag arbetar som F1 expert på V Sport Motor. Jag arbetar också med Porsche Carrera Cup Scandinavia, främst med förarutvecklings programmet Driver Development Program (DDP) där vi varje säsong väljer ut några unga förare som vi hjälper extra med olika former av coachning. Det handlar om att förbereda de här förarna för en internationell fortsättning på karriären, förhoppningsvis så småningom på en professionell nivå. Vid årets slut får en av våra DDP förare chansen att åka till Porsches årliga utvärdering. Den som lyckas bra där får chansen att gå vidare till Porsche Super Cup som körs tillsammans med Formel 1. Många av Porsches nuvarande fabriksförare har gått just den här vägen.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Jag var 17 när jag hoppade av gymnasiet för att satsa på motorsport. Sen dess har jag hållit fast vid det vägvalet och lyckligtvis så har det fungerat bra för min del. Att kunna arbeta och försörja sig på en favorit "hobby" är få förunnat. Det är klart att det har krävts en hel del uppoffringar för att lyckas, men idag känns det som att det var väl värt det. Jag har svårt att tänka mig hur mitt liv skulle se ut om jag inte fortsatt med motorsport. Även på internationell nivå så är ju motorsporten en liten värld där alla mer eller mindre känner alla och det är fint att få vara en del av det. Jag har fått möjlighet att resa över hela världen under min tid som aktiv förare och det blir ju mer eller mindre en livsstil som man delar med ett fåtal anda människor.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

När man tar steget från karting till racing så är formelbil det bästa alternativet. Det är där man lär sig grunderna bäst och den erfarenheten man samlar på sig i ett mästerskap som Formula Nordic är ovärderlig oavsett om man sen väljer att fortsätta inom formelbilsracing eller om man väljer att ta steget över till GT, standardbil eller prototyp racing. I DDP programmet så ser vi ju tydligt att de förarna som kommer in i Carrera Cup Scandinavia med formelbilserfarenhet har en stor fördel när det kommer till att anpassa sig snabbt.

Nicklas Karlsson

Nicklas kom från en riktig motorsportfamilj där farbrodern Mats var med i SM-eliten i F3. Nicklas själv fick sina största framgångar i F3 där han vann NM 1997 och han kom tvåa i SM både 1997 och 1998. Nicklas klev sedan över till STCC, som verkligen var på uppgång på den tiden. Först i en Alfa Romeo, sedan körde han för Picko Troberg i en Vauxhall och tog SM-brons 2002. Nicklas gick sedan över till Porsche Carrera Cup där han kom trea 2004 och tvåa 2005. 2007 var han tillbaka i STCC igen med en Chevrolet, men den satsningen ändrades snart till att han blev teamchef och han fick med sig Rickard Rydell som förare och Rickard vann SM 2011 och NIKA Racing vann teammästerskapet 2012.

Vad gör du idag?

Jag bedriver fortfarande NIKA även om vi idag inte har så omfattande program som vi haft tidigare i exempelvis STCC och WTCC, sonen Williams tävlande tar även det allt mer tid och han går nu upp i formelbil efter många framgångsrika år inom kartingen både lokalt och internationellt. Jag bedriver även en del konsultuppdrag inom fastighet & byggsektorn.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Jag är uppväxt i en familj som alltid varit aktiva inom motorsporten, 1969 började familjen Karlsson och min farbror Mats Karlsson blev ganska snabbt ett namn att räkna med inom motorsporten där han bl.a vann SM i karting 1975 och gick sedan upp i Formel 3 där han även där blev en av de bästa och tog SM silver 1983 i en era där F3 var oerhört stort och han ingick i satsningen Swedish Lions – landslaget i F3. Jag har som sagt växt upp i detta brus av motorsport, jag har fått glädjen att utvecklas både som förare under årens lopp och fått vinna mästerskap både som förare och sedan som teamägare i olika kategorier, även fått möjlighet att utveckla andra egenskaper/kunskaper i arbetslivet samt ett brett kontaktnät världen över som motorsporten givit mig och som jag bär med mig hela livet.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Om man får möjlighet att köra formelbil så är detta kanske den ultimata tävlingsbil att köra, bilen är precis i sitt beteende och som förare är denna erfarenhet ovärderlig oavsett vad man sedan väljer för kategori inom motorsporten.

Richard Göransson

Richard började med Formel Ford 1994 och 1996 vann han JSM. 1997 kom han tvåa i NM i Formel Ford. 1998 debuterade Richard i STCC. Han körde bara fyra lopp med blygsamma resultat. Han flyttade utomlands och körde Formel Ford i Tyskland och England. Richard vann EM 2001 och han kom fyra i Formel Ford-festivalen på Brands Hatch. Det blev en andraplats i festivalen 2002 + en del tävlingar i Formula Renault. Richard insåg att det kostade mer än det smakade att fortsätta formelbilskarriären. Han fick i stället möjligheten att komma hem och köra STCC, vilket han gjorde från 2003-2017. Fem totalsegrar blev facit under dessa år + flest segrar någonsin i STCC. Richard drevs av en stark vinnarinstinkt och han var en mycket komplett förare som verkligen hade det där lilla extra som behövs för att hålla sig på toppen av ett mästerskap i så många år. Våren 2018 stod det klart att Richard hade övertagit verksamheten på Gelleråsbanan. Det skall bli intressant att följa det arbetet i framtiden. 

Vad gör du idag?

Driver Gelleråsen Arena.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Otroligt mycket såklart. Alla människor man lärt känna genom åren och framförallt har motorsporten fostrat mig som person men även som affärsman. 

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Formelbil är ju den kategori som har mest fart och känsla. Lär man sig hantera en formelbil fullt ut (framförallt utan väldigt mycket aero) klarar man av att köra de flesta andra racingbilar fort på bana. Den bästa skolan man kan ha som racerförare.

Robert Dahlgren

Norrlänningen Robert Dahlgren debuterade i Formel Ford 1997 och kom trea i JSM redan första säsongen! 1998 vann han Scandinavian Open Masters och Nordiska Mästerskapen i Formel Ford. Robert fortsatte sedan med Formel Ford i England. Han kom tvåa i EM 2000. Han vann engelska mästerskapet i Formel Ford 2001 som den förste privatföraren någonsin! 

Efter tre år i F3 i England blev Robert hemplockad till Sverige av Volvo som ville att han skulle köra STCC. Debuten 2004 kunde inte ha slutat bättre, för han vann sin första tävling i STCC! Robert har sedan dess tillhört eliten i STCC och han har plockat många medaljer, men det skulle dröja ända till 2017 innan han äntligen tog första guldet i STCC. Robert är fortfarande aktiv som förare.

Vad gör du idag? 

Idag tävlar jag för PWR i TCR.

Vad har motorsporten betytt för dig? 

Motorsporten har och är en otroligt stor del av mitt liv. Jag känner mig lyckligt lottad att jag kan leva på min sport och samtidigt göra det jag älskar.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Det bästa med formelbil är att det sätter grunden för vad du än skall göra inom motorsport i framtiden. Svensk motorsport håller hög internationell klass och med tanke på grunderna man sätter för framtiden så känns Formula Nordic som det självklara valet i mina ögon.

Robin Rudholm

Robin debuterade i Formel Ford 1997. 1999 vann han Scandinavian Open Masters och NM. Robin fortsatte sedan med Formel Ford i England. 2000 kom han trea i Formel Ford-festivalen. 2002 kom han trea i vinterserien och körde sedan sommarsäsongen i Formula Renault. 2003 kom han hem till Sverige och körde STCC. 2004 startades Porsche Carrera Cup i Sverige. Robin vann första upplagan! Efter ett par år i Tyskland kom Robin hem och körde STCC 2006-2009. Sejouren avslutades med ett SM-brons. Robin körde Carrera Cup 2010 och 2011 och vann båda åren. 2012 körde han TTA och sedan avrundade han karriären med ytterligare säsong i STCC 2013 innan han lade hjälmen på hyllan och satsade på sitt reklamföretag.

-Jag kom från internationell karting och steget till formelbil var såklart ganska stort, men något jag verkligen gillade. Att få köra en riktig formelbil på stora banor. Min formelbilskarriär var avgörande för min framtid inom STCC och Porsche Carrera Cup. Jag lärde mig extremt mycket under formelbilsåren och hade allt gått som jag ville, så är det just i formelbilsracing jag hade blivit kvar.

Det är självklart superviktigt för svensk racing att det finns en stark formelbilsklass. Under mina år i Formel Ford som jag körde i Sverige tävlade jag bland annat mot Richard Göransson, Robert Dahlgren, Björn Wirdheim och Alx Danielsson. Vi var ett starkt gäng som alla utvecklades mycket från början.

Thed Björk

Thed debuterade i F3 1998 och han kom fyra i NM. 1999 vann han både SM & NM. 2000 körde Thed Barber Dodge Pro Series i USA och kom på 10:e plats. 2001 blev Thed Världsmästare i GT och trea i SM i GT. Han fick även göra inhopp i STCC. 2002 körde han några race i Formula 3000. 2003 vann han SM i GT och gjorde några inhopp i Formula Renault V6 Eurocup. 2004 blev det några inhopp i STCC och 2005 kom han tvåa i STCC. 2006 vann han STCC och han fortsatte till och med 2010. 2011 hoppade han över till Camaro Cup och vann den serien. 2012 var han med i TTA och kom trea. 2013-2015 vann han STCC tre år i rad. 2016 blev det WTCC och en 10:e plats. 2017 vann han WTCC!!! 2018 körde han Världscupen för TCR-bilar. Han ledde serien i början, efter några krascher tappade han många placeringar, men är redo för revansch 2019. Theds körningar bidrog till att teamet vann VM 2018. 

Vad gör du idag?

Jag är anställd av Cyan-Racing för att köra och helst vinna WTCR! Vi har testkört nu i vinter, men eftersom det är en ny bil är det svårt att veta hur vi står i konkurrensen, men målsättningen är absolut att vinna VM.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Motorsporten har format mitt liv. Jag vill fortsätta med racing hela mitt liv. Jag lever min dröm och jag har det dessutom som mitt yrke.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Formelbil är basen för all racing. Det är där man lägger grunden för framtiden. Varför inte ta chansen att köra Formula Nordic? När jag var ung var målet att köra Formel 1. När jag insåg att jag inte skulle nå dit valde jag att ställa om fokus och satsa på något annat. Det har varit en brokig väg, via många olika klasser och biltyper, men det gäller att aldrig ge upp, även när det känns tungt.

Alx Danielsson

Alx debuterade i Formel Ford 1999 och han blev svensk mästare 2000. Alx fortsatte sedan i England där han vann vinterserien 2002 och han kom fyra i Formel Ford-festivalen. 2003 slutade han fyra i engelska mästerskapen. 2004 körde Alx Formula Renault V6 Eurocup och slutade 11:a. 2005 avancerade han till Formula Renault 3.5 och dubblade dessa körningar med Porsche Carrera Cup i Sverige. Det blev en fjärdeplats i Carrera Cup och sjundeplats 2006, men vad viktigare var att Alx vann Formula Renault 3.5! Detta ledde till en testkörning i F1! 2007 kom Alx trea i Italienska mästerskapet i F3000 och sexa i Euroseries. Sedan blev det tyvärr inget mer formelbilsåkande, men mycket annat. Alx vann Ferrari Scandinavia Challenge 2009. Lite inhopp här och där i STCC, TTA, Porsche, Swedish GT osv. 3:e plats i V8 Thunder Cars 2013 och till och med rallycross. Alx tar gärna en utmaning och hoppar i vad som helst när som helst och fort går det!

Vad gör du idag?

Tävlar i Monster Jam (Zombie) och Time Attack. Hjälper mina barn med sitt gokartande.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Motorsport är mitt liv helt enkelt.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Det är oerhört fostrande och tvingar fram en delikat race craft. Lär man sig köra formelbil bra så är framtiden vidöppen för alla biltyper.

Edward Sandström

Edward har haft en brokig karriär där han har hoppat mellan olika biltyper vid ett flertal tillfällen. Han började med Volvo S40, som var JTCC 1999 och han slutade femma i cupen. 2000 vann han klassen. Då gjorde han en helomvändning och gick över till Formel Ford där han lyckades komma på andra plats direkt! Detta fina facit imponerade på Volvo som gav honom en styrning i STCC 2002 där han slutade på fjärde plats. Så gjorde Edward ett nytt stort hopp när han körde Europaserien i Formula Renault V6 2003-2004 där han slutade på 17:e och 19:e plats. Hans satsning var starkt underfinansierad, varför han inte vågade köra för fullt. Med facit i hand borde han aldrig ha kört där och då, men det är lätt att vara efterklok. 2005 var han tillbaka i STCC och det blev en ny fjärdeplats. 2006 kom av sig efter en rullning på Mantorp i STCC och det blev bara några strökörningar resten av säsongen. 2007 körde Edward Porsche Carrera Cup och vann cupen, 2008 kom han fyra och 2009 kom han nia. 2010 kom han tvåa i Nürburgring 24-timmars. 2011 vann han både Dubai och Barcelona 24-timmars. Sedan följde några år med sporadiska inhopp här och där. 2013 kom Edward tvåa i Fia GT. Nya inhopp, även i Rallycross. 2014 kom han trea i Blancpain Edurance Series. 2015 vann Edward 24-timmars på Nürburgring. Sedan har det fortsatt med flera inhopp här och där i olika serier och så ser det ut att fortsätta för Edward.

Sebastian Hohenthal

Sebastian debuterade i Formel Ford 2001 och kom trea i NM redan första säsongen. 2002 kom han fyra. 2003 inleddes med seger i engelska vintercupen och seger både i SM & NM. 2004 flyttade Sebastian till England och kom trea både i engelska mästerskapen och Formel Ford-festivalen. 2005 flyttade han upp till Formula Renault i England och kom fyra i mästerskapet. 2006 vann han Formula Renault! 2007 och 2008 körde han F3 och 2009 blev det F2, men sedan började pengarna ta slut och det var dags att flytta hem. Efter ett inhopp i Camaro Cup 2012 lade Sebastian hjälmen på hyllan…

Vad gör du idag?

Jag jobbar som säljare åt Mora Mast, som var en av mina sponsorer förr i tiden. Jag har haft hela världen som arbetsplats, men nu har jag fått barn och jobbar mestadels inom Sverige för att få vara hemma med familjen mer. Jag är tyvärr inte involverad i racing längre, men hjärtat klappar för racing och jag stänger inga dörrar för framtiden.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Otroligt mycket! Jag lärde mig väldigt mycket, framför allt om företagsvärden. Jag jobbade personligen med att bygga upp ett kontaktnät med mina sponsorer och detta har jag haft mycket nytta av hela livet. Jag hade även Hello Sweden och Thomas Kaiser som medhjälpare och han lärde mig mycket. Jag hade aldrig lyckats med så mycket i livet utan racingen. Att driva ett racingteam är som att driva ett företag. Jag fick många bra kontakter som jag aldrig hade mött utan motorsporten.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Man lär sig att hantera farten bäst i en formelbil. Det är den bästa utvecklingen. Sedan kan man välja att köra vilken racingklass som helst. Det är bra om man kan göra "hemläxan" hemma i Sverige i en formelbil innan man tar steget ut till internationell racing. Det är en bra språngbräda.

Mikael Ohlsson

Micke debuterade i Formel Ford 2003 och han slutade på sjätte plats. 2004 blev en mix mellan Radical, Formel Ford och Formula Renault 2.0. 2005 och 2006 slutade Micke på tredje plats i Formula Renault. 2007 körde Micke Radical och slutade femma. 2008 körde han Porsche Carrera Cup och slutade på 12:e plats. 2009 körde Micke STCC och slutade på femte plats i Semcon Cup. 2010-2016 blev det en massa sporadiska inhopp i olika GT-bilar. Största framgången dessa år var segern i Swedish GT 2011. 2017 var det full satsning på nya STCC och Micke slutade på tionde plats. 2018 kom han på 13:e plats i STCC.

Vad gör du idag?

Tävlar i STCC. Driver Motorbanan Ljungbyhed i Skåne, där vi årligen har ca 300 bokningar/evenemang/utbildningar.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Den har gett mig entreprenörsanda utav högre karaktär. Att börja med motorsport och inte ha rätt ekonomiska förutsättningar från början, kräver att man är kreativ och viljestark, för att skaffa sig förutsättningar för att ta sig till eliten. Det har på senare år skapat möjlighet att driva en fin anläggning för bilkörning och framförallt har det skapat massor av starka relationer med spännande människor. 

I grund och botten handlar motorsport såklart om fart, adrenalin och race. Det är grundläggande för sporten. Men motorsport handlar också om känslor, sportslig framgång/motgång och spänning. Om resan till sitt mål och att få dela den med sina fans och sponsorer och att göra dem delaktiga i sporten. Det är unikt på alla vis. 


Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Formelbil ger en racingförare grunderna till hur en bil fungerar. Alla justeringar du gör på en formelbil märks mycket tydligare och det är enklare att förstå vad ändringarna gör i slutändan.
Att köra motorsvag formelbil, men låg aerodynamik, och smalare slicks, gör att föraren är tvungen att lära sig känna bilen och vad som händer, innan det händer. Det är det svåra och utmanande för de förare som kommer från gokart, men det är också det som bygger bra förare. 

Att köra formelbil är den kanske bästa skolan, om du vill bli duktig förare och livnära dig på din sport. Därför är det viktigt att köra formelbil.

Daniel Roos

Daniel följde i sin broder Fredriks fotspår när han debuterade i Formel Ford 2005. Det året var det svenska Formel Ford-mästerskapet det största i världen! Daniel lyckades vinna SM & NEZ redan första året! 2006 körde han i England, men höll sedan upp ett par år och återkom igen när Formula Renault 2.0 återstartades i Sverige 2009, som teamkamrat till Felix Rosenqvist. Daniel & Felix delade broderligt på segrarna, men Daniel fick nöja sig med andraplatsen både i SM & NEZ. Med Felix ute ur bilden 2010 kunde Daniel vinna både SM & NEZ. Sedan följde många år av inhopp här och där, men på senare år har vi sett Daniel allt mer frekvent i Swedish GT, där han vann mästerskapet både 2016 och 2017.

Felix Rosenqvist

Felix började med Formula Renault 2.0 i Asien 2007 och han blev mästare 2008. 2009 återstartades Formel Renault i Sverige och Felix vann mästerskapet. Sedan följde några år med F3 i Tyskland. 2011 vann han Formula Masters. 2012 kom han tvåa i Macau och trea i EM. 2013 vann han Masters igen och han kom tvåa i EM. 2014 vann han i Macau, som den förste svensk sedan Rickard Rydell. 2015 vann han både EM och Macau! 2016 kördes tävlingen i Macau som VM. Felix försökte sig på en trippel, men fick nöja sig med silver i VM. 2017 kom Felix trea i Japanska formelbilsmästerskapet samt Formula E. Efter en strulig säsong 2018 slutade Felix sexa i Formula E, men med många andra lyckade inhopp. Som grädde på moset skrev Felix på för Chip Ganassi i IndyCar 2019! Det blev en fantastisk första säsong med 6:e plats totalt och årets rookie! Det är klart att Felix fortsätter i samma stall 2020. Felix styrka är att han mycket snabbt anpassar sig till varje bil han sätter sig i. 

Vad gör du idag?

Jag är professionell racingförare, och tävlar i nuläget i IndyCar-serien för Chip Ganassi Racing i USA.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Då nästan hela mitt liv har bestått av motorsport har det gett mig oerhört mycket. Den hjälpte mig att bli vuxen och ta för mig, då jag var väldigt blyg som ung. Jag har även fått se världen och lärt känna olika kulturer, framförallt i Kina, Tyskland, Japan, USA, Spanien och Italien.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Det bästa med formelbil är att det är den roligaste bilen att köra och den mest utvecklande för både körteknik och teknisk förståelse. Min SM/NM-seger 2009 hjälpte mig att lära mig svåra banor i hög konkurrens och det gav mig en plats i svensk racing som jag fortfarande har nytta och glädje av idag.

Marcus Ericsson

Marcus är vår senaste svensk i F1. Han inledde inte någon formelbilskarriär i Sverige, utan gick direkt från kart till Formula BMW i England 2007, där han vann serien redan första året! 2008 körde han F3 i England och slutade 5:a. 2009 flyttade han till Japan och vann F3-mästerskapet där och fick testköra F1. 2010-2013 körde han GP2 med en total sjätteplats som bästa resultat. 2014 klev Marcus upp till F1 med Catherham och slutade på 19:e plats. 2015-2018 körde han för Sauber, där han kom på 17:e plats som bäst. 2019 kommer han att köra IndyCar.

Erik Johansson

Berätta om dina främsta meriter inom motorsport:

Min främsta merit är min mästerkskapsseger i Formula Renault 1.6 (Formula Nordic). Men jag rankar även mitt deltagarskap i FIA Academy, där jag blev utvald som en av tio i världen att delta efter att jag vunnit FR 1.6 titeln. 2018 års 5:e plats i Nürburgring 24h rankar jag också väldigt högt! 2007 vann jag Formula Monza.

Vad gör du idag:

I dagsläget tävlar jag inom internationell GT-Racing, främst på Nürburgring Nordschleife.
Utöver det studerar jag International Management på Jönköping International Business School samt håller på att starta upp ett eget företag. Man kan säga att jag håller mig sysselsatt.


Vad har motorsporten betytt för dig?

Motorsporten har betytt väldigt mycket för mig. Inte enbart för att jag älskar sporten men även på ett personligt plan. Jag har haft möjligheten att träffa och lära känna människor från jordens alla hörn och kulturer samt ta del av många andra möjligheter som kan komma upp genom racingrelaterade äventyr. Det har på alla sätt format den person jag är idag.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Formelbilskörning är enligt min mening den bästa skolan för att bli en riktigt duktig racingförare. Att köra formelbil kräver en helt annan exakthet samt precision än man tror man behöver i Touring/GT-Racing. Det är även ett perfekt sätt att lära sig hård och fair racing, närkontakt i formelbilsracing blir ofta inte bra. Säkerheten är även en viktig aspekt, bilarna håller hög säkerhetsstandard och det är väldigt viktigt när unga förare ska ta första steget in på formelbilsscenen.
Formula Nordic är det perfekta första steget, ett bra sätt att lära sig teknikerna som formar en snabb och säker förare för en rimlig budget.

Oliver Söderström

Oliver debuterade i Formula Renault 1.6 (Formula Nordic) 2013. Han körde vidare 2014 och 2015 vann han både JSM & NEZ. 2016 körde han F4 i Tyskland. 2017 blev det F4 både i Tyskland och Italien. 2018 körde Oliver STCC och slutade på 11:e plats.

Mina största meriter är DM mästare Karting KF3 2012, Formula Renault 1.6 SM och NEZ Mästare 2015 (11 pallplatser 9 vinster ut av 15 race), andra plats i Tyska F4 race och trea i STCC´s JSM.

Idag jobbar jag på Förenade Bil som bilspecialist och förarcoach till våra kunder. Dessutom har jag ju tävlat i STCC och kört 3 race i GT4 European Series som har gått riktigt bra med tanke på att det var första säsongen i touring och GT bil.

Som sagt 3:a i JSM och 11:a totalt av 25 bilar i STCC är jag väldigt stolt över. Utan erfarenheterna jag har skaffat mig i formelbil så hade jag nog aldrig lärt mig andra biltyper så snabbt. Formelbil är den bästa skolan eftersom man inte kan jämföra krafterna och kurvhastigheterna som man uppnår, jämfört med touring eller GT bilar. Det gäller att vara noggrann och att våga pressa bilen till dess gräns. Eftersom det går så snabbt är det viktigt med goda reaktioner som sedan hjälper dig i vilken racingklass du än tävlar i framtiden. Formelbil är definitivt det bästa att börja med eftersom det oftast är de mest konkurrenskraftiga mästerskapen som finns. Alla vill ju till F1 och vägen dit är just med formelbilsklasserna under F1.

Utan mina erfarenheter i Formula Renault hade jag aldrig haft de kontakter som jag har idag för att ta mig ut och tävla i Europa. Det är en väldigt bra språngbräda ut i Europa.

Linus Lundqvist

Linus debuterade i Formula Renault 1.6 (Formula Nordic) 2015. Han slutade 2:a i JSM och 3:a i NEZ. 2016 vann han både JSM & NEZ. 2017 körde Linus F3 i England och 2018 lyckades han, som bara den tredje svensken genom tiderna, att vinna F3-titeln i England!

Vad gör du idag?

Idag kör jag formelbil, arbetar som racingförare, föredragshållare och är en av majoritetsägarna i LL Motorsport AB.

Vad har motorsporten betytt för dig?

Motorsporten har betytt och betyder otroligt mycket för mig, idag är motorsporten mitt liv. Som racingförare idag måste du inte bara vara den snabbaste föraren på banan, utan även en businessman och kunna sälja dig själv och ditt upplägg om du vill lyckas och nå toppen. För min del har motorsporten inte bara utvecklat mig som förare på banan utan den har gett, och ger mig, så många erfarenheter och lärdomar som jag kommer ha nytta av i mitt liv och framtida karriär.

Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?

Om din dröm är att nå Formel 1, eller kunna livnära dig på att köra racingbil så är ett av de bästa sätten att börja med att köra formelbil. Det är den vägen den övervägande majoriteten av förare väljer, att börja med formelbil för att sedan se vart det kan leda. Här är Formula Nordic ett bra alternativ, det är en instegsklass från karting och erbjuder förare att få erfarenheten med formelbil för en rimlig budget. Om man sedan har resultaten med sig, så kan man förhoppningsvis ta steget vidare i karriären. För mig personligen var det just den vägen jag lyckades gå, och det var Formula Nordic som lade grunden till min körning i formelbil.

Hugo Nerman

Hugo debuterade i Formula Renault 1.6 (Formula Nordic) 2016 och han slutade trea i JSM och sexa i NEZ. 2017 vann han både JSM och NEZ. 2018 körde Hugo STCC och slutade nia totalt och tvåa i JSM.

Vad gör du idag? 

För mig blir det till i år ett byte från TCR Scandinavia (fd STCC) till Porsche Carrera Cup Scandinavia. Ett byte som är ganska stort på många plan då bilarna skiljer sig på många sätt men samtidigt en utmaning som jag ser mycket fram emot. Denna säsongen kommer bygga på min erfarenhet vidare på ett mycket bra sätt då Porschen skall vara väldigt svår att köra.

Vad har motorsporten betytt för dig? 

Efter att ha testat några andra idrotter i unga år så fastnade jag för gokart och valde att satsa på det. All tid som jag investerat i att bli duktig på min idrott har jag tillbaka många gånger om på olika sätt. Jag har fått många vänner i sporten, fått lär mig hantera mot- och medgång och så klart bli fysiskt vältränad. Sedan har jag lärt mig tekniker som jag har haft nytta av även utanför motorsporten i t.ex. i skolan. I få idrotter gör man det gemensamt med familjen långt upp i åldrarna men motorsporten likt ridsporten fungerar bra där att det blir mycket av en familjesport under många år tillsammans.

Varför skall en ung förare välja att köra i klassen Formula Nordic? 

För mig kändes första steget svårt att gå från gokarten till något som är ganska annorlunda men samtidigt när både jag och min pappa förstod mer om klassen kring vad ett byte skulle innebära så kändes det självklart. All typ av formelbil är den bästa skola du kan gå i oavsett vad du skall köra senare i karriären. Du får jobba med en svår bil och lära dig vara noggrann och mycket precis i din körning. Detta hade jag själv nytta av när jag gick över till TCR och första gången i en Golf GTI TCR kändes faktiskt ganska lätt om man jämförde med formelbilen.