Aftonbladet rankar Sveriges 20 största motortalanger!

2022-04-10
Bengt-Åce Gustavsson

Det är Aftonbladets utnämnda motorexpert Anna Andersson som har gjort en ranking. Vi har valt att klippa ut dem som har anknytning till racing här: 

Ronnie Peterson, Stefan Johansson och Marcus Ericsson har tagit sig ända till Formel 1. Sverige har också fostrat världsmästare som exempelvis Björn Waldegård, Johan Kristoffersson och Tony Rickardsson.

Men vad kommer nu? Vilka talanger har chansen att bli framtidens stora svenska stjärnor på två eller fyra hjul?

I ett näst intill omöjligt försök att väga samman potential, prestationer, stöttning och discipliner har Sportbladets Anna Andersson tagit sig an den svåra uppgiften att ta fram listan över framtidens talanger inom svensk motorsport – topp-20 mellan 15 och 20 år.helskärm

Foto: Umberto Fraenkel / Sportinphoto

20) Siri Hökfelt, 15, go-cart, Ängelholm

Hon var en av fyra svenska tjejer som FIA, internationella bilsportförbundet, tog ut till Girls on Track Racing Stars. Det är en satsning som görs för att få fler tjejer att satsa på racingen för att återigen kunna lotsa en kvinna mot Formel 1.

– Jag drömmer om att en dag kunna köra Formel 1, jag vet att det är en lång och tuff väg dit, men man måste ha drömmar, säger Siri Hökfelt.

Det är mer än 40 år sedan Lella Lombardi tog en halv poäng i racingens kungaklass och 30 år sedan en kvinna försökte kvala in i ett lopp. Den nya satsningen på tjejer har inte bara inspirerat fler tjejer att våga satsa på sporten utan också gett flera av dem ovärderliga kunskaper.

– Det var väldigt lärorikt och inspirerande att får vara med där, säger Siri Hökfelt.

– Jag lärde mig väldigt mycket kring vad jag måste förbättra för att ta min körning till en högre nivå, bland annat fick jag hjälp att lägga upp en tärningsplan och jag har satsat mycket på fysträning den här vintern.

Under 2022 kommer hon att fortsätta tävla i go-kart, men förhoppningen är också att ta de första stegen inom formelbil.

– Under mina första tävlingar utomlands i år så har jag verkligen märkt att försäsongsträningen har gett resultat, säger hon.

– Där är banorna betydligt hårdare vilket gör att man kan köra snabbare och då måste man också vara starkare för att kunna stå emot G-krafterna och hålla i ratten. Siri har även kört Renault Junior Cup och ett inhopp i Aquila i SSK-Serien.


helskärm

Foto: Magnus Jakobsson / Roger Larsson

19) Emma Wigroth, 17, racing, Halmstad

Pappa Dick Jönsson Wigroth ligger bakom det framgångsrika racingteamet Westcoast Racing som vunnit fem förartitlar i STCC så valet av sport var enkelt för Emma. Hösten 2021 var hon en av de svenska tjejer som fick chansen i FIA Girls on Track Rising Star och hon tävlade också i Formula Nordic där hon var åtta och tredje bästa nykomling.

– Jag gjorde framsteg hela tiden, att få vara med på FIA Girls on Track var väldigt lärorikt och utvecklande för mig, både som förare och person, säger hon.

2022 blir det ytterligare en säsong i Formula Nordic och nu är målen högre ställda.

– Jag har en bra självkänsla och tar med mig allt det jag lärde mig i fjol och nu ska jag satsa på bättre placeringar, säger hon.

– Min långsiktiga satsning är att fortsätta genom klasserna och ta mig ut på den internationella scenen.


helskärm

Foto: Bengt-Åce Gustavsson/Racefoto.se

18) Linus Granfors, 15, racing, Gillberga

Linus Granfors har sett sin storebror Joel ta sin karriär utomlands. Samma steg planerar han själv att ta 2023.

Men först ska han försöka vinna Formel Nordic.

– Det är lite större bilar än vad jag har kört tidigare så det handlar om att lära känna bilen, samtidigt lärde jag mig väldigt mycket kring taktik under förra året. Hur och var man ska attackera som bäst och det har jag med mig, förklarar han.

2021 skrev Linus Granfors historia när han som 14-åring och yngsta segrare någonsin vann instegsklassen Aquila Formula 1000. Nu tar han nästa steg.

– Jag blir inspirerad av brorsan, jag har set vad han har gjort bra och dåligt, det gör att jag kan hänga på och även försöka förbättra det som var mindre bra, förklarar Linus som har en tydlig målsättning.

– Som all andra vill jag köra VM i Formel 1 och jag vill bli första svensken att vinna VM-titeln.

Foto: NIKA Racing

15) William Karlsson, 16, racing, Katrineholm

2021 blev han svensk juniormästare Formula Nordic och nu flyttar han till Österrike för att tävla i Formel 4 i ACCR F4 där han får köra den senaste generationen av F4-bilar och även tävla på flera av de banorna som F1 tävlar på.

– Jag är supertaggad att få bli en del av Renauer Motorsport och få köra den senaste generationens Formel 4-bil. Det kommer att bli en stor utmaning att tävla i ACCR F4 men det är något jag är redo att ta mig an. Jag är väl förberedd och kommer att göra mitt bästa, säger William.

Han kommer även att göra inhopp i de tyska och italienska mästerskapen för Formel 4.


helskärm

Foto: Gavin Baker

14) Viktor Andersson, 18, racing, Linköping

Efter en framgångsrik karriär i Sverige med JSM-guld i Formula Nordic har Viktor Andersson, son till STCC-legendaren Mattias Andersson, testat lyckan i USA.

Målsättningen är att klättra via den amerikanska racingstegen Road to Indy och så småningom nå IndyCar där svenska förare som Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist är eftertraktade.

– I USA ser jag andra möjligheter. Det är svårt att få ihop en budget där också, men där går det att tävla sig till en framtid. En mästartitel garanterar en satsning i nästa steg, säger Viktor Andersson.

Han har haft en tuff inledning på sitt äventyr och tävlar nu i instegsklassen USF2000.

– Fjolåret var min första fulla säsong i USA och jag tävlade i klassen Formel 4. Under hela året fightades vi om placeringar inom topp 10 men lite otur på banan och genom tekniska problem gjorde att totalplaceringen inte riktigt blev som vi hade hoppats på. Men det var ett år där jag lärde mig väldigt mycket bland annat flera nya banor som jag kommer ha nytta av under kommande säsonger, säger han.

Kalendern består av åtta tävlingshelger varav fem på traditionella racerbanor, två stadsbanor och en oval. Precis som i IndyCar är det olika bantyper och samtliga race avgörs också samtidigt som det amerikanska formelbilsmästerskapet

– Planen är att göra en bra debutsäsong i år i USF2000 och sedan försöka klättra på Road To Indy-stegen och förhoppningsvis kunna nå hela vägen till Indycar.


helskärm

Foto: Elias Adestam Racing

13) Elias Adestam, 15, formelbilsracing, Nacka

Han startade på morfars potatisåker, men nu har Elias Adestam tagit sig ut i världen. 2022 debuterar han i den nya brittiska formelbilsklassen GB4 Championship tillsammans med Fortec Motorsport.

– Det känns helt fantastiskt att få den här möjligheten. Jag är otroligt glad att kunna ta det här steget och faktiskt få tävla i England den här säsongen. Det blir min största utmaning hittills, säger Elias Adestam.

– Jag hoppas och tror att jag kan vara med där uppe och slåss om det!

2021 var han bästa rookie och trea i Formula Nordic och han tilldelades också Rydell Special Award, som årligen delas ut av den tidigare racerföraren Rickard Rydell. Ett pris som tidigare har delats ut till framgångsrika svenska racerförare som Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist, Linus Lundqvist och Dino Beganovic.

Foto: Aurelien Vialatte

9) Maja Hallén-Fellenius, 19, rally, Bromma

Hon var en stor talang inom go-kart, men bytte 2020 till Formula Nordic för att sedan söka sig vidare till rally och där tycks hon ha hittat rätt. 89 förare från 22 länder var uttagna till Fia Rally Star på rallycrossbanan Estering i Tyskland. Där imponerade hon i körning, reflexträning och i sättet hon hanterade media - hon vann Europafinalen och tog sig till Women's World Final i USA senare i år.

– Min närmaste framtid ser otroligt spännande ut, och hur min långsiktiga framtid ser ut hänger lite på hur det går i USA, säger hon.

Inför finalen är hon väl medveten om att hon är en av deltagarna som har minst erfarenhet av rally, däremot kan hon dra nytta av att ha tävlat i flera olika grenar innan hon växlade till rally.

– Faller allt på plats, vilket vi håller tummarna för, så kommer jag sitta i en M-Sport Fiesta Rally3 under 2023 och köra flertal tävlingar, men även få en massa träning, fysisk som mental.


helskärm

Foto: JEP / Jakob Ebrey

8) Joel Granfors, 16, racing, Gillberga

Efter en fjärdeplats i det brittiska mästerskapet i Formel 4 har ett av Sveriges största racinglöften nu klättrat vidare till GB3 Championship (tidigare brittiska Formel 3).

Det är ett av flera F3-mästerskap som finns för framtidens talanger, med sikte mot Formel 1. Han fortsätter att tävla för samma team Fortec Motorsport och har som målsättning att vinna titeln.

– Framtidsplanen är att vara i topp i de klasser jag kör, och min förhoppning är att en dag bli framgångsrik i Formel 1, säger han.

GB3 har vuxit fram ur det klassiska brittiska Formel 3-mästerskapet och startar i år en ny era med uppdaterade chassin och motorer. De nya tekniska specifikationerna gör att bilarna blir både snabbare och mer spektakulära en tidigare och dessutom förbättras säkerheten med en halo runt cockpit. Samma typ av förarskydd som finns inom exempelvis Formel 1.

– Jag trivdes väldigt bra i England. Den nya brittiska formel 3 bilen (GB3) är fortfarande mycket lättare än motsvarande bilar i andra serier, något som gör den mer extrem att köra, säger Joel Granfors.

– Bättre köregenskaper helt enkelt, något som man som förare såklart vill ha så mycket som möjligt av. Sedan gillar jag även kuperade banorna i Storbritannien.

De brittiska formelbilsmästerskapen har lotsat fram flera talangfulla unga förare mot Formel 1 och förare som George Russell, Mercedes, och Lando Norris, McLaren har tagit sig hela vägen till racingens kungaklass. Joel vann JSM i Formula Nordic 2020.

Dino Beganovic.
Dino Beganovic.Foto: Prema Racing

3) Dino Beganovic, 18, formelbil, Linköping

Sverige drömmer om en ny förare i Formel 1 - och Dino drömmer om att bli den som gör det möjligt.
Han tillhör Ferraris Driver Academy.

– För mig är Formel 1 målet jag drömmer om, säger han.

Dino Begavovic var bara 16 år när han packade växkan och flyttade från Linköping till Ferraris fabrik i Maranello. Det var 2020, året då Europa präglades av pandemin och han flyttade från sin familj, in i ett av Ferraris hos där han delar lägenhet med tre andra förare.

– När jag flyttade tog jag med mig allt jag hade, till och med min simulator. Jag spenderar väldigt mycket tid i den, kanske för mycket, berättar han.

Ferrari är det enda team som varit med Formel 1 ända sedan starten 1950. Det klassiska teamet lägger en stor vikt vid att utbilda unga förare och har en av världens bästa akademier. Den startade 2009 och arbetar för att hjälpa förare att klara av att utvecklas från go-kart till Formel 1 och det finns flera förare som har lyckats. Felipe Massa, omkomne Jules Bianchi och de nuvarande F1-förarna Charles Leclerc och Mick Schumacher är ett par av dem som har lyckats.

– Jag ler bara jag pratar om det, så stort är det, säger Dino Beganovic som är en av nio förare i akademin.

Han tillbringar sina dagar på fabriken, med att träna fysiken eller ägna sig åt mental träning. Han lär sig att arbeta tillsammans med ingenjörer och teamet, samtidigt som han lär sig italienska.

– Kanske är det svåraste all press, kör du för Ferrari förväntas du göra bra resultat. Du lever med en stor press hela tiden. Det är något man måste lära sig att hantera för att lyckas nå sin dröm.

Under sin första säsong tävlade han i formel 4, i den andra tog han klivet upp i European Formula Regional Championship (Formel 3) och i slutet av säsongen körde han både pole positions och pallplatser. I år gör han sin tredje säsong i akademin och fortsätter i samma mästerskap som 2021.